Sökresultat för Ratib Lekhal...
Rensa filter?
Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Förskolan Pedagogik Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
För att barn ska bli väl rustade att hantera livets upp- och nedgångar behöver de god omsorg i förskolan. Men vad innebär god omsorg och vad kan förskolans personal göra för att främja en positiv utveckling hos de yngsta barnen?
Att rusta barn för livet – förskolans arbete för barns positiva utveckling består av tre…
Denna bok handlar om den viktiga övergången från hem till förskola och ingår i serien ”De yngsta i förskolan – från forskning till praktik”, som efterföljare till Att rusta barn för livet – förskolans arbete för barns positiva utveckling (Studentlitteratur, 2020). Målet med denna bok är att bidra till att…
Kategorier: Folkhälsa och personlig hälsa Förskolan Medicin och omvårdnad Medicin: allmänt Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Samhällsmedicin och preventiv medicin Skolor
Boken handler om hvordan barnehagen kan bidra til bedre og sunnere matvaner hos barn, og dermed til god fysisk og psykisk helse, utvikling og trivsel. Den gir basiskunnskap om kosthold, hvordan kosthold påvirker helsen, og hvordan barnehagen i praksis kan jobbe med mat og måltid.
Boken består av tre deler: Barnehagen…
Boken handler om hvordan barnehagen kan bidra til bedre og sunnere matvaner hos barn, og dermed til god fysisk og psykisk helse, utvikling og trivsel. Den gir basiskunnskap om kosthold, hvordan kosthold påvirker helsen, og hvordan barnehagen i praksis kan jobbe med mat og måltid.
Boken består av tre deler: Barnehagen…
Denne boken omhandler den viktige overgangen fra hjem til barnehage og inngår i serien «De yngste i barnehagen – fra forskning til praksis». Boken har som målsetting å bidra til at de yngste barna får en «sømløs» tilvenning til barnehagen. Det krever et godt samarbeid mellom foreldre og ansatte, og gode rutiner som…
God barnehagekvalitet er sentralt for barns trivsel, utvikling og læring. Samspillet mellom ansatte og barn er spesielt viktig. Nyere forskning viser imidlertid at samspillskvaliteten i barnehagen jevnt over er middels. Kvaliteten varierer i stor grad mellom barnehager og mellom avdelinger i samme barnehage. Dette…